Historie

1.     Sottrupskovs historie

Sottrupskovs første indbyggere har været fiskere med småhåndværk ved siden af fiskeriet, samt daglejere på egnens større gårde, skov- og teglværksarbejdere. Sottrupskov Teglværk blev formentlig bygget omkring 1760 og producerede mursten og drænrør. Om sommeren beskæftigede teglværket 6 mand og et skiftende antal kvinder og børn

1886 byggede nye ejere et nyt teglværk nord for det gamle. De fleste arbejdere kom fra Sottrup sogn, men der kom også sæsonarbejdere fra Ærø, Polen og Tyskland. Teglværket blev nedlagt i 1919.

Slaget om Als:

  1. juni 1864 satte 2500 preussiske soldater 600 både i vandet ved Sottrupskov. Det skulle være første angrebsbølge over Alssund til Arnkil. På Kær halvøen stod de danske styrker og tog kampen op med preusserne, men forsvaret var for svagt og for dårligt organiseret. På trods af at Panserbatteriet Rolf Krake dukkede op for at stoppe overførslen af de preussiske tropper, var det for sent. Da var der allerede 5000 preussiske soldater på Als. De danske styrker blev trængt tilbage og trak sig tilbage til Kegnæs, dog under stadig kamp. 1. juli forlod den sidste danske soldat Als. Tabene i forbindelse med kampen om Als blev for danskernes vedkommende opgjort til 3148 mand, mens tyskernes tab var på 372 mand

Der blev på det daværende teglværk i Sottrupskov opstillet preussiske kanoner og udkigsposter, og i teglværkets lader skjultes pontoner og kanoner.

Ved P-pladsen er der i dag et lille fyrtårn og et mindesmærke for 5 preussiske soldater, som druknede under overgangen til Als.

Færgeforbindelser

I dampskibenes tid var der færgeforbindelse over Alssund til Arnkil på Als. I 1860’er blev der sejlet fragt og personer til Sønderborg. I 1870’er var der regelmæssig dampskibstrafik mellem Aabenraa og Sønderborg. Dampskibene lagde også til i Sottrupskov, først ved en gammel teglværksbro, senere ved en nybygget anlægsbro. Kromanden byggede også sidst i 1880’er en anlægsbro til mindre fartøjer længere sydpå. 1936 sejlede damperen Sønderborg-Sottupskov-Aabenraa to ture om ugen, men i 1942 blev anløbsbroen ødelagt af is og færgetrafikken til Sottrupskov ophørte.